Op 30 april 1943 rond 23:53 Engelse tijd stijgt Halifax JB803 KN-G van 77 squadron op vanaf RAF Elvington. De missie voor die nacht was de stad Essen in Duitsland.
Aan boord waren 7 bemanningsleden, 5 Britse en 2 Canadezen
Die nacht was de bemannig bezig aan hun 13e missie, behalve Louth en Shepherd. Louth heeft er bij deze crew pas 6 op zitten en Shepherd 4.
De vlucht over de Noordzee verliep voorspoedig, maar bij het passeren van de Nederlandse kust werd JB803 onderschept door de Duitse radar en deze zond de Duitse jachtvlieger Heinz Vinke op weg in de vlucht bommenwerpers te onderscheppen.
Al vlug krijg hij JB803 in het vizier boven Noord-Holland en begon zijn aanval op een hoogte van 6300 meter. Het is aannemelijk dat Vinke de bommenwerper vanachter aanviel en de staartschutter sergeant Scarff zwaar verwonde of gedood heeft.
De aanval van Vinke heeft de bommenwerper dermate beschadigd dat Watson, de piloot, geen andere keuze had om te dalen door het dikke wolkendek onder hen.
De weersomstandigheden waren slecht, er passeert die nacht een koude front met motregen en een lage wolkenbasis. De bommenwerper cirkelt enige tijd rond Muiden, Muiderberg en Pampus.
Denkend dat de bommenwerper boven land vloog, gaf Watson de opdracht het toestel per parachute te verlaten. Echter zaten ze niet boven land, maar boven het IJsselmeer. 5 bemanningsleden kwamen in het koude water terecht en verdronken.
Watson en Scarff bleven beiden aan boord van het toestel. Watson moest besluiten of hij een noodlanding zou maken of ook het toestel zou verlaten.
We weten niet precies wat er die nacht gebeurd is, maar het toestel stortte om 02:26 Nederlandse tijd neer.
Tijdens de crash explodeert het toestel direct en blijft de hele nacht branden. Volgende dag werden Watson en Scarff gevonden en onderzocht door de lokale dokter. De dokter constateerde dat ze beiden op slag dood geweest moeten zijn.
Watson en Scarff werden nog dezelfde avond na 20:00 begraven, de burgemeester van Muiden was daarbij aanwezig.
In de dagen na de crash spoelde de rest van de bemanning aan. Behalve Louth, die wordt nog altijd vermist.
De missie naar Essen op 1 mei 1943
De RAF-aanval op Essen op 1 mei 1943 was onderdeel van de strategische bombardementscampagne van de Royal Air Force (RAF) tegen Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze campagne was gericht op het verzwakken van de Duitse oorlogsindustrie en het ondermijnen van het moreel van de Duitse bevolking. Essen, een stad in het Ruhrgebied, was een belangrijk doelwit vanwege de aanwezigheid van de Krupp-fabrieken, die een cruciale rol speelden in de Duitse wapenproductie.
Achtergrond van de Aanval
Doelwit:
– Essen: De stad huisvestte de Krupp-fabrieken, een van de grootste en belangrijkste wapenfabrikanten in nazi-Duitsland. Deze fabrieken produceerden een breed scala aan wapens en munitie, waaronder artillerie, tanks en andere militaire uitrusting.
Strategische Belang:
– Het bombarderen van Essen en andere steden in het Ruhrgebied was bedoeld om de productiecapaciteit van de Duitse oorlogsindustrie te verstoren en de toevoer van wapens en munitie aan het Duitse leger te verminderen.
De Aanval
Datum en Tijd:
– De aanval vond plaats in de nacht van 30 april op 1 mei 1943.
Luchtaanvallen:
– Operatie: De aanval op Essen maakte deel uit van een grotere serie luchtaanvallen, bekend als de Battle of the Ruhr, die gericht was op het verwoesten van industriële doelwitten in het Ruhrgebied.
– Vliegtuigen: Een groot aantal bommenwerpers, waaronder Avro Lancasters, Handley Page Halifaxes en Short Stirlings, nam deel aan de aanval.
Uitvoering:
– Navigatie: De RAF maakte gebruik van speciale navigatiehulpmiddelen zoals de “Gee” en “Oboe” systemen om de precisie van de bombardementen te verbeteren.
– Pathfinders: Pathfinders, eenheden die de doelen markeerden met brandbommen en lichtkogels, werden ingezet om de hoofdformatie van bommenwerpers naar de juiste doelen te leiden.
Resultaten en Effecten
Schade:
– Industrie: De aanval veroorzaakte aanzienlijke schade aan de Krupp-fabrieken en andere industriële installaties in Essen, wat de Duitse productiecapaciteit tijdelijk verminderde.
– Infrastructuur: Naast de industriële schade werden ook delen van de stedelijke infrastructuur getroffen, wat leidde tot bijkomende verstoringen.
Verliezen:
– Geallieerden: De RAF verloor een aantal vliegtuigen tijdens de missie, inclusief de Halifax JD314 die neerstortte in de buurt van Muiden. Deze verliezen werden veroorzaakt door de Duitse luchtafweer en nachtjagers.
– Duitsland: Naast materiële schade waren er ook verliezen onder de Duitse burgerbevolking en arbeiders in de getroffen gebieden.
Betekenis en Nasleep
Strategische Impact:
– De aanval droeg bij aan de voortdurende inspanningen van de geallieerden om de Duitse oorlogsindustrie te verzwakken. Ondanks de zware verdedigingsmaatregelen in het Ruhrgebied, bleven dergelijke bombardementen de Duitse productiecapaciteit onder druk zetten.
Morele Impact:
– De bombardementen op steden als Essen hadden ook een psychologische impact op de Duitse bevolking, wat bijdroeg aan het ondermijnen van het moreel en de steun voor de oorlogsinspanningen.
De aanval op Essen op 1 mei 1943 is een voorbeeld van de intensieve luchtoorlog die door de RAF werd gevoerd tegen strategische doelen in nazi-Duitsland. Het benadrukt zowel de complexiteit als de wreedheid van de bombardementscampagnes die kenmerkend waren voor de Tweede Wereldoorlog.
JB803 is gebouwd door English Electric te Preston en afgeleverd tussen 21/02/1943 – 01/03/1943.
Van JB803 hebben wij de volgende missies kunnen achterhalen!
11/03/1943 Stuttgart,
12/03 Essen,
29/03 Berlin
02/04 Lorient
03/04 Essen
08/04 Duisburg
10/04 Frankfurt
14/04 Stuttgart
16/04 Pilsen
20/04 Stettin
26/04 Duisburg
27/04 Mining
30/04 Essen
De bemanning was op hun 13e missie, behalve Louth en Shepherd, Louth deed er de laatste 6 en Shepherd 4.
In sommige gevallen vloog de bemanning in andere toestellen.