Halifax JB803

Op 30 april 1943 rond 23:53 Engelse tijd stijgt Halifax JB803 KN-G van 77 squadron op vanaf RAF Elvington. De missie voor die nacht was de stad Essen in Duitsland.

Aan boord waren 7 bemanningsleden, 5 Britse en 2 Canadezen

Die nacht was de bemannig bezig aan hun 13e missie, behalve Louth en Shepherd. Louth heeft er bij deze crew pas 6 op zitten en Shepherd 4.

De vlucht over de Noordzee verliep voorspoedig, maar bij het passeren van de Nederlandse kust werd JB803 onderschept door de Duitse radar en deze zond de Duitse jachtvlieger Heinz Vinke op weg in de vlucht bommenwerpers te onderscheppen.

Al vlug krijg hij JB803 in het vizier boven Noord-Holland en begon zijn aanval op een hoogte van 6300 meter. Het is aannemelijk dat Vinke de bommenwerper vanachter aanviel en de staartschutter sergeant Scarff zwaar verwonde of gedood heeft.​

De aanval van Vinke heeft de bommenwerper dermate beschadigd dat Watson, de piloot, geen andere keuze had om te dalen door het dikke wolkendek onder hen.

De weersomstandigheden waren slecht, er passeert die nacht een koude front met motregen en een lage wolkenbasis. De bommenwerper cirkelt enige tijd rond Muiden, Muiderberg en Pampus.

Denkend dat de bommenwerper boven land vloog, gaf Watson de opdracht het toestel per parachute te verlaten. Echter zaten ze niet boven land, maar boven het IJsselmeer. 5 bemanningsleden kwamen in het koude water terecht en verdronken.​

Watson en Scarff bleven beiden aan boord van het toestel. Watson moest besluiten of hij een noodlanding zou maken of ook het toestel zou verlaten.

We weten niet precies wat er die nacht gebeurd is, maar het toestel stortte om 02:26 Nederlandse tijd neer.

Tijdens de crash explodeert het toestel direct en blijft de hele nacht branden. Volgende dag werden Watson en Scarff gevonden en onderzocht door de lokale dokter. De dokter constateerde dat ze beiden op slag dood geweest moeten zijn.

Watson en Scarff werden nog dezelfde avond na 20:00 begraven, de burgemeester van Muiden was daarbij aanwezig.

In de dagen na de crash spoelde de rest van de bemanning aan. Behalve Louth, die wordt nog altijd vermist.

Deze website is opgedragen aan de bemanning van Halifax JB803, opdat wij niet vergeten…..

JB803 is gebouwd door English Electric te Preston en afgeleverd tussen 21/02/1943 – 01/03/1943.

Van JB803 hebben wij de volgende missies kunnen achterhalen!

11/03/1943 Stuttgart,

12/03 Essen,

29/03 Berlin

02/04 Lorient

03/04 Essen

 08/04 Duisburg

 10/04 Frankfurt

 14/04 Stuttgart

 16/04 Pilsen

 20/04 Stettin

 26/04 Duisburg

 27/04 Mining

 30/04 Essen

​De bemanning was op hun 13e missie, behalve Louth en Shepherd, Louth deed er de laatste 6 en Shepherd 4.

In sommige gevallen vloog de bemanning in andere toestellen.